Visste ni att första Amazonen gjordes 1956? Hur många exemplar det gjordes?
Eller när den sista Amazonen rullades ut? Hur kommer det sig att den kallas drömbilen?
Grunden till dagens Volvo
Få industriprodukter har betytt mer för Sverige än Amazonen. PV:n tände ett utlandsintresse för svenska bilar, men det var Amazonen som blev den första stora exportframgången. Mannen bakom formgivningen var Jan Wilsgaard, då blott 23 år gammal.
Antalet kronor som plockades hem till Sverige är betydande. I Sverige var den också under en följd av år den mest sålda bilen.
Det var framgångarna för Amazonen som gjorde det möjligt att investera i nya fabriker, i ett nytt tekniskt centrum och i nya produkter.
Drömbilen
Bara i Sverige såldes det, under de fjorton Amazonåren 297.000 stycken. Tro det eller ej, men 15.000 stycken rullar fortfarande!
För många svenskar var Amazonen ett mål. Den var drömbilen, den var välfärdsbeviset. En hel del har aldrig kört annat än Amazon. Fortfarande är Amazonen drömbilen för många. Den är 18-årsbeviset. Den är ungdomsbilen framför andra. Den går att meka själv, allt är lättåtkomligt, reservdelar finns fortfarande, både hos Volvohandlaren och på skroten.
Men hur är egentligen Amazonen? Varför blev den så populär och varför är den det fortfarande?
Totalt 667 791 Amazoner, 15 000 rullar fortfarande
En varm julidag 1970 tillverkades chassinummer 359.726. Det blev den sista, en mörkblå tvådörrars. Då hade produktionen pågått i fjorton år. Nu tog 140-serien över alla produktionsresurser.
Den sista Amazonen kostade 17.100:-
Av det var 3.872:- accis och moms. Alltså 13.228:- före skatter. Den första kostade 13.610:-. Av det var 1.010:- skatt. Alltså 12.600:- före skatter.
Volvobilarna har den högsta livslängden av alla bilmärken i Sverige. Det är Svensk Bilprovning som redovisar de siffrorna. 19,3 år är medianlivslängden för Volvo. Det betyder att hälften av alla Volvo-bilar blir mer än 19,3 år, medan samtliga bilar på den svenska marknaden bara har en medianlivslängd på 15,5 år.
Av alla Amazoner som såldes i Sverige – det var 297.000 – finns fortfarande 35.000 registrerade. Några av dessa är avställda, men man kan säkert räkna med att 15.000 fortfarande rullar.
Aktuell statistik (2016)
Drygt åtta procent av alla Amazoner sålda 1957-1970 i Sverige finns kvar. Två procent är i trafik. På tio år har antalet Volvo Amazon minskat med 13 procent eller 3 572 bilar.
År | Tillv årsm. | Reg Sverige/år | Nu i reg/årsm. | Varav i trafik |
---|---|---|---|---|
1956 | 0 | 4 | ||
1957 | 5 184 | 2 529 | 136 | 24 |
1958 | 9 815 | 8 826 | 165 | 43 |
1959 | 18 000 | 13 520 | 253 | 82 |
1960 | 21 400 | 12 893 | 565 | 147 |
1961 | 29 900 | 15 482 | 714 | 177 |
1962 | 40 398 ¹ | 22 038 | 1 261 | 315 |
1963 | 63 575 ² | 35 651 | 87 | 27 |
1964 | 80 675 | 43 993 | 2 450 | 584 |
1965 | 98 650 | 47 168 | 3 937 | 946 |
1966 | 118 700 | 43 506 | 4 804 | 1 119 |
1967 | 89 753 | 21 503 | 4 145 | 993 |
1968 | 41 100 | 13 580 | 2 109 | 502 |
1969 | 30 420 | 7 894 | 2 081 | 517 |
1970 | 19 918 | 3 660 | 1 576 | 421 |
Totalt | 667 488 | 292 157 | 24 282 | 5 897 |
Riktmärken
Produktionsstart | Oktober 1956 |
Ny växellåda M 4 | April 1957 |
Sportmotorn B 16 B | September 1958 |
Underredsbehandling införs | November 1958 |
Nya växellådor M 30 och M 40 | Augusti 1960 |
B 18-motorerna kommer | Augusti 1961 |
Skivbromsar på Amazon Sport | Augusti 1961 |
Tvådörrars, endast svart | Oktober 1961 |
Kombimodellen börjar produceras | Februari 1962 |
Skivbromsar fram på samtliga | Augusti 1964 |
Volvostolen introduceras | Augusti 1964 |
Effektökning B 18 D till 95 hk | Augusti 1965 |
Effektökning B 18 A, B 18 D till 100 hk | Augusti 1996 |
GT på 115 hk | Augusti 1967 |
Servobroms | Augusti 1967 |
B20-motorn och tvåkretsbromsar | Augusti 1968 |
Nackskydd fram | Augusti 1969 |
Sista bilen producerad | Juli 1970 |
Reviderad med uppgifter ut Volvos historiska arkiv samt Vägverkets bilregister. |
Sista Amazonen
Den sista Amazonen sparades och kan ses på Volvos museum i Arendal, Göteborg.
Tabell

Här finns en tabell över de olika Amazon-modellerna med tillverkningsår, antal tillverkade mm.
Ur tidningen Ratten Nr.4 1981, eftertryck tillåten om källan anges.
koselig å se antall biler produsert i sverige hadde min far kjøpt en volvo pv 544 i trondheim 1965 mod hos bjarne wist,jeg brukte den i min ungdommstid,og ble stående på en låve i 26 år den er soldt til en som også bor i nærheten av trondheim og orginalt farge hvit.jeg bytta den i en volvo amazon 1965 mod lys blå og har den forsatt er med i veterankubben i orkland og elsker amazonen det er bytta mye på den når jeg tok over den og holder på nå å skifte bremsekalypere,så den er under forbdringer hele tiden.J eg er nå 56 år og liker at de gamle bilenene forsatt vekker oppsikt med hilsen roar inge vollum skaunavegeb 442 7353 børsa