Historien om Amazon

Visste ni att första Amazonen gjordes 1956? Hur många exemplar det gjordes?

Eller när den sista Amazonen rullades ut? Hur kommer det sig att den kallas drömbilen?

Grunden till dagens Volvo

 

Få industriprodukter har betytt mer för Sverige än Amazonen. PV:n tände ett utlandsintresse för svenska bilar, men det var Amazonen som blev den första stora exportframgången. Mannen bakom formgivningen var Jan Wilsgaard, då blott 23 år gammal

Antalet kronor som plockades hem till Sverige är betydande. I Sverige var den också under en följd av år den mest sålda bilen.
Det var framgångarna för Amazonen som gjorde det möjligt att investera i nya fabriker, i ett nytt tekniskt centrum och i nya produkter.

Drömbilen

Bara i Sverige såldes det, under de fjorton Amazonåren, 297.000 stycken. Tro det eller ej, men 15.000 stycken rullar fortfarande!

För många svenskar var Amazonen ett mål. Den var drömbilen, den var välfärdsbeviset. En hel del har aldrig kört annat än Amazon. Fortfarande är Amazonen drömbilen för många. Den är 18-årsbeviset. Den är ungdomsbilen framför andra. Den går att meka själv, allt är lättåtkomligt, reservdelar finns fortfarande, både hos Volvohandlaren och på skroten.

Men hur är egentligen Amazonen? Varför blev den så populär och varför är den det fortfarande?

Totalt 667 791 Amazoner, 15 000 rullar fortfarande

En varm julidag 1970 tillverkades chassinummer 359.726. Det blev den sista, en mörkblå tvådörrars. Då hade produktionen pågått i fjorton år. Nu tog 140-serien över alla produktionsresurser.

Den sista Amazonen kostade 17.100:-

Av det var 3.872:- accis och moms. Alltså 13.228:- före skatter. Den första kostade 13.610:-. Av det var 1.010:- skatt. Alltså 12.600:- före skatter.

Volvobilarna har den högsta livslängden av alla bilmärken i Sverige. Det är svensk Bilprovning som redovisar de siffrorna. 19,3 år är medianlivslängden för Volvo. Det betyder att hälften av alla Volvo-bilar blir mer än 19,3 år, medan samtliga bilar på den svenska marknaden bara har en medianlivslängd på 15,5 år.
Av alla Amazoner som såldes i Sverige – det var 297.000 – finns fortfarande 35.000 registrerade. Några av dessa är avställda, men man kan säkert räkna med att 15.000 fortfarande rullar.

Aktuell statistik (2016)

Drygt åtta procent av alla Amazoner sålda 1957-1970 i Sverige finns kvar. Två procent är i trafik. På tio år har antalet Volvo Amazon minskat med 13 procent eller 3 572 bilar.

ÅrTillv årsm.Reg Sverige/årNu i reg/årsm.Varav i trafik
195604
19575 1842 52913624
19589 8158 82616543
195918 00013 52025382
196021 40012 893565147
196129 90015 482714177
196240 398 ¹22 0381 261315
196363 575 ²35 6518727
196480 67543 9932 450584
196598 65047 1683 937946
1966118 70043 5064 8041 119
196789 75321 5034 145993
196841 10013 5802 109502
196930 4207 8942 081517
197019 9183 6601 576421
Totalt667 488292 15724 2825 897

Riktmärken

Produktionsstart Oktober 1956
Ny växellåda M 4 April 1957
Sportmotorn B 16 B September 1958
Underredsbehandling införs November 1958
Nya växellådor M 30 och M 40 Augusti 1960
B 18-motorerna kommer Augusti 1961
Skivbromsar på Amazon Sport Augusti 1961
Tvådörrars, endast svart Oktober 1961
Kombimodellen börjar produceras Februari 1962
Skivbromsar fram på samtliga Augusti 1964
Volvostolen introduceras Augusti 1964
Effektökning B 18 D till 95 hk Augusti 1965
Effektökning B 18 A, B 18 D till 100 hk Augusti 1996
GT på 115 hk Augusti 1967
Servobroms Augusti 1967
B20-motorn och tvåkretsbromsar Augusti 1968
Nackskydd fram Augusti 1969
Sista bilen producerad Juli 1970
Reviderad med uppgifter ut Volvos historiska arkiv samt Vägverkets bilregister.

Sista Amazonen

Den sista Amazonen sparades och kan ses på Volvos museum i Arendal, Göteborg.

Tabell

tabell
Klicka här för att se tabellen

Här finns en tabell över de olika Amazon-modellerna med tillverkningsår, antal tillverkade mm.
Ur tidningen Ratten Nr.4 1981, eftertryck tillåten om källan anges.

Bilder från tillverkningen.

Källa: Volvo